Monday, July 02, 2012

Minggu Penyembuhan

Boringnya asyik baring saja, kaki kiri sangat lenguh. Tangan kanan sudah mula okey. Alhamdulillah. Baru aku perasan yang sesetengah luka tu bukannya isi aku pun, entah bendasing apa tah melekat. Nak tidur pun kena lapik sebab meleleh pulak darah dekat kaki ni. Tapi, luka dah menanah. Kakak aku bagitau, nanah tu bagus sebab tengah nak baik. Ameen.

Aku rasa kan, suntikan yang aku kena tu, suntikan anti vaksin. Ini disebabkan luka aku tu agak dalam menampakkan tisu di bawak kulit yang bercampur darah dan tar. Luka ni sangat merbahaya sebab bercampur dengan pasir atau kekotoran jalan raya.

Penyakit Tetanus
Sebab : Luka yang bercampur dengan bakteria yang hidup di tanah. Infeksi menyebabkan spora bakteria menjadi aktif dan menghasilkan toksin yang mempengaruhi otot. 


Cara nak mengubati penyakit tetanus :
Menurut laman web [klik sini], Xamthone Plus boleh mengubati penyakit ni. Benda ni merupakan produk minuman kesihatan jus manggis. 

Kandungan buah manggis :


Mengandungi zat besi, serat, kalsium, vitamin C, kalium, Vitamin B2, protein, tannin, fosforus, natrium, vitamin B1 dan niasin.
Selain itu, buah manggis mempunyai bahan aktif biologi yang kaya dengan antioksidan. Disebabkan rumah aku sendiri pun dah terpacak pokok manggis, kutip-kupas-masuk mulut sajalah.

Sayang mak sebab tolong kupaskan =)
Ubat pun jangan lupa kena makan. 

Banyak, semuanya 2 biji kena telan. Gulp!
Euro 2012 pun sudah menutup tirainya, Spain-Italy, 4-0. Aku taklah minat sangat dengan Euro ni. Tapi, sekadar mengambil tahu la sikit-sikit.




No comments:

Post a Comment

I am not responsible for, and expressly disclaims all liability for, damages of any kind arising out of use, reference to, or reliance on any information contained within the site. While the information contained within the site is periodically updated, no guarantee is given that the information provided in this site is correct, complete, and up-to-date.

Tengs for dropping your idea!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Copyright © fatimahnabila Designed by azhafizah.com