Tuesday, July 31, 2012

Teknik Fokus Ketika Belajar

Menurut Harian Metro online hari ini, terdapat 6 cara untuk FOKUS ketika belajar. 
Antaranya ;

1. Mengaplikasikan pancaindera
Memori yang kuat terhasil daripada gabungan pelbagai deria seperti pendengaran, pergerakan, bau dan rasa. Ini kerana, amat susah untuk mengingati jika tidak memberi perhatian!

Cantik mata, tapi kantoi ..contact lens ja tu..
2. Membuat petunjuk
Buat petunjuk melalui objek yang mudah diingati menerusi imaginasi. Contohnya :

Comel kan, budak-budak pun dah pandai..
3. Menggunakan emosi
Mainkan emosi dengan mengaitkannya dengan perkara yang indah dan menggembirakan. Tak pernah pulak aku buat teknik macam ni?



4. Imaginasi
Macam spongebob pulak. Menggunakan imaginasi peribadi seperti anggota keluarga, rakan-rakan, rumah, pejabat, suatu peristiwa menarik dan hal-hal istimewa untuk membantu lebih fokus namun pelajar perlu bijak mengawalnya kerana dikuatiri menjadi angan-angan.

Hahaha!!! Sampai sekarang aku tak percaya Teori Evolution.....
5. Melakukan pengulangan
Sentiasa mengulangi perkara yang perlu dipelajari atau diingati dengan pelbagai cara berbeza dan kreatif seperti membuat peta minda, bercakap dengan nada yang kuat atau membuat lagu.

Cantik!


6. Membuat kata kunci
Cuba ingat bahagian pertama dan terakhir sesuatu perkataan. Kemudian bina kata kunci yang mudah diingati bahagian berkenaan.

Jangan cari dalam keyboard tu, takdak pun..

No comments:

Post a Comment

I am not responsible for, and expressly disclaims all liability for, damages of any kind arising out of use, reference to, or reliance on any information contained within the site. While the information contained within the site is periodically updated, no guarantee is given that the information provided in this site is correct, complete, and up-to-date.

Tengs for dropping your idea!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Copyright © ஐfatimah❀nabilaஐ Designed by azhafizah.com