Friday, October 26, 2012

Udang Mentega + Sweet Sour

Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia

Menu makan malam:
Nasi putih
Udang galah goreng mentega 
Kuah sweet sour
Sosej goreng n isi ketam
Ikan kering goreng

Menu makan malam
Ok, aku nak kongsikan cara nak buat kuah sweet sour dengan udang galah goreng mentega.

Udang galah ni salut dengan tepung kentucky je. Pastu goreng dengan minyak + mentega. Wangi tau. Satu rumah bau wangi!



Sekarang aku nak kongsikan cara nak buat kuah sweet sour pulak.


1- Panaskan minyak dulu.
2- Tumiskan cili kering yang dah diblender sampai pecah minyak.
3- Lepas tu, masukkan bawang putih yang dah diblender.
4- Masukkan pulak serai yang jugak dah diblender.
5- Masukkan sos cili.
6- Masukkan sos tomato.

 
7- Masukkan pulak sos tiram.
8- Biarkan dulu, kacau sampai sebati. Perahkan limau purut pulak dan masukkan sekali.
9- Masukkan lobak merah dengan kentang yang dipotong dadu.
10- Bila bahan-bahan tadi dah empuk, masukkan pulak bawang besar, tomato yang dipotong dadu.

Taraa!!

Udang galah goreng mentega yang sangat dahsyat tumbesarannya!
 

Silalah cemburu eh! Sapa kata duduk jauh-jauh tak boleh makan sedap! Hahaha!!
Hampa trylah resipi ni. Akak housemate dari Johor yang buat, Kak Etty. Percubaan pertama Kak Etty masak sweet sour. Terbaeklah!! Pasni masak la lagi..

18 comments:

  1. Uhh ! Sedap nye.. Salam kenal n dya follower sini iyer

    ReplyDelete
  2. @dya: salam perkenalan..he3..tq ya..

    ReplyDelete
  3. waaa..drooling~
    teringin sgt nak mkn udang galah..
    sedap tuu..XD

    ReplyDelete
  4. @fatin:ngeh3, niat mmg nk bg jeles pown..he3..

    ReplyDelete
  5. meleleh air liur tgk gambar2 di atas...haha

    PS: sy tag awk utk segmen ni

    ReplyDelete
  6. duk suruh org len ja msk. ceh. ;p

    ReplyDelete
  7. @hatimi: tq tag, i'allah klu xbz sya join ya..
    @anon: heh pak cik, sibuk jew..

    ReplyDelete
  8. wah..sedapnya udang tu..tengok gmbar pun dah terliur..huhu

    ReplyDelete
  9. udang galah tu mcm memanggil-manggil suh di makan... terkecur liur ku... tp kalau mkn sure bengkak plus gatal2 la muka... huhu!

    ReplyDelete
  10. Asalamualaikum warrahmatulahhi wabarrakatu ada org ka x ada heheh... pakjoe datang sini lg dgn penat x habis lg bru ja sampai umh bru blk dari kampung terus buka blog yang comel nie hahaha...

    ReplyDelete
  11. @nick : he3..yum3..
    @khalilah: siannyer alergi..rugik3..
    @pak joe: w'slm..ada la owngnyer..he3..untung la braya kt kpg~

    ReplyDelete
  12. wah..xrugi singgah sini,xleh jamu selera,jamu mata pon jdilah..sedapnya wei....

    ReplyDelete
  13. @noor n hazwan: silalah jealous..he3..

    ReplyDelete
  14. aduh terliur tengok . . nak sikit :p

    ReplyDelete
  15. uik..sedapnya tgk udang galah goreng menteg tu;D

    my peberet tu udang galah..D

    ReplyDelete

I am not responsible for, and expressly disclaims all liability for, damages of any kind arising out of use, reference to, or reliance on any information contained within the site. While the information contained within the site is periodically updated, no guarantee is given that the information provided in this site is correct, complete, and up-to-date.

Tengs for dropping your idea!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Copyright © ஐfatimah❀nabilaஐ Designed by azhafizah.com