Friday, December 21, 2012

K.U.T.U

Assalamualaikum & Salam 1 Malaysia

Bayangkan benda diatas merayap-rayap atas kepala. Berjalan-jalan, hisap darah sampai kepala gatal-gatal. TIDAKKKKK!!!!

Apakah simptom-simptom anda dijangkiti kutu?
  • Gatal-gatal pada kulit kepala dan belakang telinga dan leher.
  • Tergaru-garu sehingga menyebab ruam yang kelihatan di belakang telinga.
  • Terjumpa bintik-bintik putih pada rambut iaitu telur kutu! (especially belakang leher).
  • Nodus limfa yang bengkak di sebalik telinga dalam keadaan yang teruk.
  • Kalau jangkitan yang terlalu teruk, jangkitan lain seperti bakteria sekunder mungkin berlaku pada kawasan kulit yang pecah akibat digaru dengan kuat.
 Kehidupan Kutu
Kutu kepala ialah parasit yang hidup pada rambut manusia! Panjang mereka kira-kira 2-4mm dan hidup dengan menghisap darah manusia. Kegatalan di kepala berpunca daripada air liurnya semasa menghisap darah. 
Kutu kepala betina dapat membiak dengan menghasilkan 6 biji telur setiap hari. Telur ini akan menetas dalam masa 1 minggu. Paling penting! "Tidak semestinya kutu kepala memilih rambut yang kotor!" (JANGAN SALAH SANGKA OK!)

Cara penyebaran kutu:
  • Tinggal "sebilik" atau " serumah" bersama pembawa kutu.
  • Berkongsi tuala, tudung, bantal, helmet, etc.
Cara menghapuskan kutu:
  • Gunakan shampu kutu kepala. Keringkan rambut dan buangkan kutu yang mati dan telur kutu menggunakan sikat kutu. Lebih senang jika minta tolong rakan anda. Ulang rawatan sekali seminggu sehingga semua kutu yang menetas dapat dibunuh! 
  • Untuk menyenangkan proses membuang telur kutu, celupkan sikat kutu ke dalam cuka suam.
  • Semua sikat atau barang yang digunakan harus direndam dalam losyen kutu atau alkohol selama beberapa jam, dicuci dan dikeringkan.
  • Cadar, telekung, sarung bantal, selimut dicuci dengan air panas dan dikeringkan dibawah terik matahari.
  • Periksa semua ahli "housemate" anda!
  • Anak tudung atau topi perlu sentiasa dicuci.
Kesan kutu kepada individu:
  • Berasa rendah diri.
  • Mengasingkan diri dari kawan-kawan kerana malu atau bimbang menjangkiti orang lain. 
  • "Kalau orang yang ada kutu still tergedik-gedik buat tak tau, tu masalah mental kot..."
Sumber: efarmasi.com.my

11 comments:

  1. wah citer pasal kutu plak arini...hehe

    apa2 pun nice info....

    PS: lah bertukar lg header tu...

    ReplyDelete
  2. @hatimi: umah skng dilanda kutu larr..huk3!!!

    ReplyDelete
  3. rasa cam nak ketuk2 je kutu tu..jgn lupa setiap kali mandi guna symapoo..nak berkesan lg guna je klorox..konpem sume kutu mati..hehehe

    ReplyDelete
  4. @nick: amboi, klorox? gugur suma ambut..huk3..

    ReplyDelete
  5. dok citer kutu ni..awk diserang oleh warga kutu jugak ke?..hehehe
    akk kecik2 dulu pun diserang kutu ni...skrg da tuo xdak da..lama da bersih dr kutu dujana nih!..hahaha

    salam kenalan...jalan2 singgah sini..

    ReplyDelete
  6. @kak ena:aah, kat umah skng ni diserang kutu durjana!!! huk3!! dlm proses pembasmian lanie..selagi "ratu kutu" tu x sedar n buat xtaw..selagi tu kami ni bermasalah..huk3..

    ReplyDelete
  7. ooh ada "ratu kutu" ke...kena sedarkan jugak tu utk kepentingan awam...

    ReplyDelete
  8. assalamualaikum timm....yer la dulu mama suka cari kutu kat rambut anak mama sbb budak2 sekolah dulu suka sgt ada kutu kat kepala.. suka tindas kutu tu geram...:)

    ReplyDelete
  9. @timi: stress!!
    @mama: w'slm..huk3..da beso2 pon tiba2 kena pulak..skng timm da ok..juz kna brjga2 tkot kena balik..huk3..

    ReplyDelete
  10. waaaa~!timm berkutu~!!xsngka~!hehehehe

    ReplyDelete
  11. UnowWho: da sehat owkey..! hei..ni pak cik eihh..

    ReplyDelete

I am not responsible for, and expressly disclaims all liability for, damages of any kind arising out of use, reference to, or reliance on any information contained within the site. While the information contained within the site is periodically updated, no guarantee is given that the information provided in this site is correct, complete, and up-to-date.

Tengs for dropping your idea!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Copyright © ஐfatimah❀nabilaஐ Designed by azhafizah.com