Sunday, April 07, 2013

Melawat SSPCA


Pertama kali aku menjejakkan kaki ke SSPCA atau Sarawak Society for Prevention of Cruelty to Animals. Jom like [Page SarawakSPCA]. 


Pertama kali tengok banyak gila kucing dengan anjing. Pertama kali duduk dekat gila dengan anjing. Sebenarnya aku ke MBKS (Majlis Bandaraya Kuching Selatan) untuk tugasan assignment Environmental Law (Perundangan Alam Sekitar). Benda yang kami cari MBKS takdak pulak. Beliau bagi suggestion untuk ke SPCA atau Jabatan Veterinar. 

Memandangkan masa still awai lagi, kami pi la SSPCA sebelum lunch. 
Kucing ni mama cat yang gewdikss..
Setiap ekor kucing ni akan dilabelkan dan diletakkan dekat sangkar dia.
Manjanya..
Makan time!
Perasan tak kucing ni pelik sebab taring dia kat luaq, macam vampire da..
Kalau nak tau, MBKS akan menghantar haiwan-haiwan yang ditangkap ke sini. Contohnya, kalau ada orang buat report tentang anjing liar ke, kucing liar ke, pihak MBKS akan tangkap dan dalam masa 48 jam kalau tiada orang yang tuntut, semua haiwan tersebut akan dihantar ke SPCA ni. 

Sebab tu banyak gila kucing dengan anjing dekat sini. Depa ni semua boleh di'adopt' dengan membayar RM60 (kalau tak silap..) bukan untuk kepentingan jabatan. Tapi untuk suntikan anti-vaksin untuk kucing dan anjing tersebut.


Anjing katik!
Aku memang suka dengan kucing. Tapi, bila aku mai sini, aku rasa lebih prihatin dan kesian dengan haiwan terbiar dekat luar sana. Sebelum ni aku takut sangat dengan anjing. Bila aku tengok yang ada dekat sini, pandangan aku dengan anjing dah berubah. I'allah, kalau ada masa, aku teringin nak menjadi sukarelawan SPCA. Setahu aku, SPCA ni setiap tempat ada kan?

Jadi, kepada kawan-kawan di luar sana, daripada kita beli binatang yang cantik-cantik dekat kedai, lebih baik ambil dari SPCA ni. Setahu aku, kalau binatang stray cat yang kita bela ni, dia lebih menghargai orang yang selamatkan dia, macam Papa Hero tu.

CINTAI HAIWAN KITA!

6 comments:

  1. Kita pun suka kucing..tapi susah nak jaga..and kucing yang ada taring tu agak mengerikan..he..he

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah. ada jugak orang yang minat nak bela haiwan ni ^^ gud luck!

    ReplyDelete
  3. hehe garang betul muka kucing bertaring tu....

    ReplyDelete
  4. wah best dpt pergi tmpat mcm ni... :)

    ReplyDelete
  5. jom join ga kina...lebih 50 hadiah menarik menanti:

    ReplyDelete

I am not responsible for, and expressly disclaims all liability for, damages of any kind arising out of use, reference to, or reliance on any information contained within the site. While the information contained within the site is periodically updated, no guarantee is given that the information provided in this site is correct, complete, and up-to-date.

Tengs for dropping your idea!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Copyright © fatimahnabila Designed by azhafizah.com