Wednesday, April 16, 2014

Cara Mengira Pembayaran Balik PTPTN


Anda sekarang di final semester? Pening nak kira berapa jumlah yang perlu dibayar setiap bulan?
  1. Masuk portal --> PTPTN 
  2. Klik --> Pembiayaan Pendidikan
  3. Scrol dibawah yang banyak-banyak tu, klik --> Kalkulator
  4. Isikan Kotak 1 dengan jumlah pinjaman PTPTN, contohnya aku dapat pinjaman RM21 000, Kotak 2 dengan berapa bulan tempoh nak bayar, contohnya kalau nak bayar dalam masa 5 tahun = 60 bulan, Kotak 3 dengan 1%, Kotak 4 dengan tarikh mula nak bayar PTPTN. Last sekali klik --> Bina Jadual

Carta jadual untuk kita bayar setiap bulan akan keluar. Nanti bolehlah cetak tampal depan cermin! Boleh tengok hari-hari sampai juling mata tu. Sekurang-kurangnya ada pembakar semangat untuk cepat-cepat cari kerja untuk bayar PTPTN ni.

Selamat Mencuba!

17 comments:

  1. hidup untuk hutang~ lalala~

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. AMBOI KAK MAZ ghupanyer!!!

      Delete
  2. info berguna buat yg memerlukan :))

    ReplyDelete
    Replies
    1. sgt mmerlukan utk studnt yg da grad or nk grad..huhu..hutang kowt..

      Delete
  3. Akak byr xikut jadual...de lbih byr lbih...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Asalkn byr kn aka..takot lor..huhu..

      Delete
  4. smga dpt membantu bg yg memerlukan.nice sharing cik timm :)

    ReplyDelete
  5. Selamat melangsaikan hutang untuk yang dah grad tu ya...

    ReplyDelete
  6. salam akak, nak tanya. yg kotak nombor 3 tu, kenapa kena letak 1% ye?

    ReplyDelete
  7. yang ni boleh bayar secara manual ke? apa jadi kalau kita tak kira then main bayar je? :/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh je cuma takut xbyr ikut kiraan, ada byk tunggakan pulak..

      Delete
  8. kak, kalau ada ujrah macam mana nak kira?

    ReplyDelete
  9. kalau bayar melalui maybank2u boleh ke? dia ada potong apa2 tak kat situ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia potong jugk xsilp, nnti sye check balik..singgit 60sen kot..

      Delete

I am not responsible for, and expressly disclaims all liability for, damages of any kind arising out of use, reference to, or reliance on any information contained within the site. While the information contained within the site is periodically updated, no guarantee is given that the information provided in this site is correct, complete, and up-to-date.

Tengs for dropping your idea!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Copyright © ஐfatimah❀nabilaஐ Designed by azhafizah.com