Wednesday, December 03, 2014

Tips: Whipping Cream simple


Berdasarkan buku Variasi Hidangan Berkeju, Noraini Zakaria, antara bahan-bahan untuk membuat Whipping Cream terbahagi kepada dua:
1. Krim Putar Tenusu (Dairy/UHT Whipping Cream)
Sumber: Kak Ita Masam Manis
Dikenali sebagai krim segar dan merupakan produk tenusu yang memberi rasa lemak berkrim pada kek. Ia boleh dituang terus atau diputar sehingga kembang. Whipping cream ini senang didapati di pasaraya.
Di rumah pernah guna yang warna purple dari EMBORG tu. Tapi susah sangat nak kembang sebab selalu over-pukul. Jenis ini kita kena tambahkan dengan gula dan esen vanila. Abang cakap memang sangatlah susah, dan yang pastinya asyik membazir sebab tak menjadi. Kepada yang memang pakar dan menjadi, saya salute anda! Lagipun usaha tangga kejayaan kan, hehehe..

2. Krim Putar Bukan Tenusu (Non-dairy Whipping Cream)
Dihasilkan dari bahan campuran tenusu seperti minyak sawit, gula dan sebagainya. Ia boleh diwarnakan mengikut warna kegemaran. Krim yang telah diputar boleh disimpan dalam peti sejuk selama seminggu.
 Sekarang, kami menggunakan produk RICHS untuk whipping cream. Tak perlu tambah gula, hanya putar dan sentiasa menjadi dan pastikan jangan over-pukul juga. Minggu lepas-lepas ada buat Japanese Cotton Cake, toppingnya memang menggunakan whipping cream jenis ini. Memang sedap!
Lagi satu, whipping cream jenis ini susah didapati di pasar raya, perlu beli di kedai bakeri sebab produk ini perlu disimpan ditempat sejuk beku.
Ini adalah sedikit pengetahuan aku tentang Whipping Cream, itu pun hasil dari bacaan buku memasak dan juga dari blog masakan seperti Azlita Masam Manis.

Hopefully +Cik Siti  boleh mencuba dengan menggunakan whip cream jenis ini pula :)
Mana tau, Crepe Cake Cik Siti lagi sedap!
Nak tau resipi Crepe Cake comel dari Cik Siti boleh ke sini.

11 comments:

  1. Mnarik la Tim..lya prnh guna yg jenama anchor tu

    ReplyDelete
  2. nice tips! nampak sedap muffin tu. timm tak mau buat bisnes ka?

    ReplyDelete
  3. mudah- mudahan ingat nama rich tu bila nak membelinya nanti ...

    ReplyDelete
  4. Hmmm..bestnya kalau kita pandai buat ni..he..he

    ReplyDelete
  5. selalu jupe jenama emborg tu yg lain x penah

    ReplyDelete
  6. anis xtau pon bab2 nie.. hihi.. nice sharing :)

    ReplyDelete
  7. uuuuit rajinnye lahai.. CT suka sesetengah whipped cream saja. ada setengah tu takleh masuk tekak langsung..

    ReplyDelete
  8. wow...mcm senang ja...tapi kena hati-hati jugak...sbb takut overwhipped...huhu....haritu pun dah waste 2 cup whipped cream....btw thanks ya timm..heeee

    ReplyDelete

I am not responsible for, and expressly disclaims all liability for, damages of any kind arising out of use, reference to, or reliance on any information contained within the site. While the information contained within the site is periodically updated, no guarantee is given that the information provided in this site is correct, complete, and up-to-date.

Tengs for dropping your idea!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Copyright © fatimahnabila Designed by azhafizah.com